Op www.brink-hoek.nl gebruiken wij cookies en andere technieken om jouw ervaring op onze website te verbeteren en om advertenties te tonen, ook met tracking cookies van derden die jouw internetgedrag volgen. Bekijk ons cookiebeleid. Als je doorklikt ga je akkoord met het plaatsen van de cookies en technieken.
Een overeenkomst kan vormvrij zijn. Deze kan bijvoorbeeld per e-mail of mondeling worden gesloten. In zijn algemeenheid is het echter aan te raden om een overeenkomst schriftelijk vast te leggen, zodat je achteraf geen last hebt van bewijs- of geldigheidsproblemen. Bepaalde overeenkomsten móeten schriftelijk zijn vastgelegd. Zo is in de wet bepaald dat een overeenkomst ter beëindiging van een arbeidscontract alleen geldig is als deze schriftelijk is aangegaan. In de praktijk staan deze overeenkomsten bekend als vaststellingsovereenkomsten. Zelfs als jij en je werknemer met elkaar mondeling de afspraak hebben gemaakt dat het dienstverband is beëindigd via een vaststellingsovereenkomst, dan nog is die beëindigingsovereenkomst niet rechtsgeldig. De reden hiervoor is dat de werknemer ondubbelzinnig moet hebben verklaard dat hij (zij) het eens is met het einde van het dienstverband (rechtsbescherming voor de werknemer). Voor jou als werkgever is het dan ook altijd van belang om te beschikken over deze ondubbelzinnige verklaring. Een werknemer heeft na het ondertekenen van een schriftelijke vaststellingsovereenkomst 14 dagen bedenktijd om de overeenkomst zonder opgaaf van reden te ontbinden, via een aan jou gerichte schriftelijke verklaring.
Als deze bedenktermijn niet uitdrukkelijk is opgenomen in de vaststellingsovereenkomst heeft de werknemer zelfs 3 weken de tijd om de overeenkomst door een simpele verklaring te ontbinden (zonder redengeving).