Naar aanleiding van een uitspraak van de Europese rechter uit november 2022 moet de toegang tot het UBO-register worden beperkt. Daartoe is inmiddels een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. Dit voorstel beperkt de toegang tot het UBO-register in lijn met de uitspraak van de Europese rechter voor de UBO-gegevens van zowel vennootschappen en andere juridische entiteiten, als van trusts en soortgelijke juridische constructies. De volgende organisaties, instellingen en/of personen krijgen toegang tot de geregistreerde UBO-gegevens:

 

  1. de bevoegde autoriteiten, financiële inlichtingeneenheden (FIU’s), partijen die toegang krijgen in het belang van de naleving van sancties en het toezicht en de handhaving daarop en bestuursorganen en rechtspersonen met een overheidstaak, waarvoor het in verband met een wettelijke of Europeesrechtelijk verplichting of bevoegdheid nodig is om UBO’s te achterhalen;
  2. meldingsplichtige organisaties die in het kader van het cliëntenonderzoek dat zij op grond van de anti-witwasrichtlijn moeten verrichten (denk aan: notarissen, accountants, advocaten, belastingadviseurs, banken en andere financiële instellingen);
  3. partijen die zijn ingeschreven in het UBO-register, voor zover het hun eigen gegevens betreft; en
  4. personen en organisaties die hun legitiem belang kunnen aantonen. Wie een legitiem belang hebben, hoe zij dit kunnen aantonen en onder welke voorwaarden zij toegang kunnen krijgen tot de UBO-gegevens, wordt nog vastgelegd in nadere regelgeving.

 

Terugmeldplicht

 

Naast het herstellen van de (beperkte) toegang tot het UBO-register is in het wetsvoorstel ook een aanpassing van de zogenoemde ’terugmeldplicht’ opgenomen. Dit houdt in dat als een Wwft-instelling (bijvoorbeeld een accountant of belastingadviseur) verschillen constateert tussen de gegevens in het UBO-register en gegevens uit andere bronnen, dan moet zij dit melden bij de KvK. Momenteel kunnen Wwft-instellingen het UBO-register echter niet zelf raadplegen. Sinds 1 augustus 2024 moeten zij bij het aangaan van nieuwe zakelijke relaties een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register opvragen bij hun klanten om aan hun verificatieplicht te voldoen. Dit blijft zo totdat de Wwft-instellingen zelf weer toegang krijgen tot het UBO-register. Desondanks zijn deze instellingen sinds 1 oktober 2024 wel weer verplicht om bij nieuwe klanten verschillen tussen het ontvangen gewaarmerkte uittreksel uit het UBO-register en de gegevens uit eigen onderzoek terug te melden bij de KvK.